Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Template and Design Editing By:
@ Serikandisufi Design @

Powered by Blogger

Wednesday 5 November 2008

Kerakusan Pemerintah & Kapitalis Terhadap Penduduk Kg. Gas, Sabah


SAY NO TO SINORA!!!


Saya difahamkan bahawa Syarikat Kilang Papan Sinora Sdn. Bhd. ini dulunya merupakan milik Yayasan Sabah di bawah Kerajaan Negeri sebelum dijual kepada seorang pengusaha yang berasal dari Sibu, Sarawak yang berketurunan Cina. Pernah menjadi tempat bergantung para penduduk di kawasan terbabit bagi mencari punca pendapatan setiap bulan ketika mana ia masih dimiliki oleh sebuah syarikat dari Jepun sebelum kemudiannya dijual kepada Yayasan Sabah.

Walau bagaimanapun, salah urus tadbir dan kepincangan pengurusan kerajaan negeri akhirnya meletakkan syarikat ini dalam keadaan yang lemah dan menanggung kerugian. Akhirnya ramai pekerja kilang yang merupakan penduduk tempatan dibuang pekerjaan atau sengaja diberikan pelbagai tekanan agar berhenti.

Saya difahamkan bahawa ramai pekerja yang telah diberhentikan kerja masih belum menerima sebarang pampasan meskipun sudah mengambil masa bertahun-tahun lamanya. Lebih malang, hari ini ramai penduduk kampung mendakwa bahawa Sinora telah mengambil ramai pekerja asing dan ada yang tidak punya sebarang dokumen sah untuk menjadi pekerja di kilang terbabit lantaran gaji mereka yang murah berbanding sekiranya mengambil rakyat tempatan.




Dalam tinjauan saya dan rombongan di sekitar pintu masuk kilang, pihak kami memang mendapati ada benarnya dakwaan penduduk kampung terbabit. Bukan setakat itu, dakwaan bahawa para pekerja asing disediakan rumah batu juga ternyata benar bila kami dengan jelas dapat melihat bangunan batu yang dijadikan tempat penginapan pekerja asing tersebut. Ironinya, sebelum ini kemudahan seperti itu tidak pernah disediakan kepada pekerja tempatan. Bahkan penduduk tempatan tinggal di atas bakau dengan rumah papan yang usang, sedangkan pendatang asing "hidup senang dan mewah"....


4 November 2008 (Selasa), lebih kurang jam 9 malam, penduduk Kampung Gas menghubungi Puan Raj Normala @ Su'aidah Ruhiyyah bagi memaklumkan bahawa pihak Sinora akan menjalankan kerja-kerja perobohan rumah pada esok pagi iaitu pada 5 Oktober 2008.

Mereka juga meminta pihak kami agar dapat hadir esoknya pada jam 8.00 pagi bagi membantu mereka dan sebagai tanda solidariti PAS dan keADILan terhadap rakyat di Kg. Gas.

Saya tanpa sebarang perasaan ragu-ragu meminta Puan Su'aidah bagi memaklumkan penduduk kampung akan kesanggupan kami untuk hadir ke sana sebagai tanda simpati dan solidariti PAS terhadap perjuangan menuntut hak rakyat. Bagi saya ia merupakan suatu kewajipan dalam perjuangan ini.






5 November 2008 (Rabu) : Saya dan beberapa kepimpinan PAS tiba di kampung tersebut dan di sana Sdr. Simon, Ketua Penerangan Angkatan Muda keADILan Negeri Sabah sudahpun siap menanti kami. Kebetulan mangsa yang terbabit mempunyai kaitan keluarga dengan beliau.

Gambar di atas menunjukkan Pekerja-pekerja Sinora Sdn Bhd. dan pihak mahkamah serta pihak polis sedang menuju ke rumah penduduk kampung bagi tujuan merobohkannya kerana didakwa berada dalam lingkungan kawasan milik Sinora. Penduduk kampung membantah kerana menurut mereka kampung mereka sudah lebih satu abad berada di situ dan percaya bahawa ada unsur penyelewengan dan penindasan ke atas rakyat.






Jentera Pemusnah milik Sinora mula bergerak menuju ke arah rumah penduduk kampung yang terbabit.






Mula bertindak membuka dinding pemisah yang didirikan bagi memisahkan kawasan kilang dengan kawasan kampung. Tembok ini juga digelar oleh para penduduk sebagai Tembok Israel".




Deruman jentera pemusnah ini sahaja serta "keganasannya" merobohkan tembok mebuat perasaan dan riak wajah semua pihak defendan yang berada di situ kelihatan bercampur aduk. Bukan setakat itu, terdapat mereka yang menangis dan menitiskan air mata.





Inilah janji PM dalam PRU-12 yang lepas kepada rakyat : "Selamat, Aman & Makmur...". Sdr. Lamsing iaitu salah seorang mangsa tidak henti-henti menyatakan kepada kami bahawa dia dan keluarganya berasa seolah-olah mereka sedang berada di Palestin dan sedang diancam oleh keganasan Tentera Israel!

Luahan ini cukup memberi gambaran kepada kami semua betapa mereka berasa sangat terancam di bawah pemerintahan Regim Barisan Nasional. Wakil Rakyat bagi DUN terbabit iaitu DUN Sekong, YB. Dato' Samsudin masih gagal menunjukkan batang hidungnya sepanjang pagi tersebut.

















Rakaman di atas menunjukkan 2 orang "Srikandi PAS" sedang memberikan bantuan kepada seorang nenek yang sudahpun berusia lebi 100 tahun. Beliau baru balik daripada mendapatkan rawatan di klinik akibat demam panas. Setibanya kami awal pagi 5 Oktober di kampung mereka, saya dan rombongan terkejut bila melihat nenek tersebut disorong di dalam kereta sorong untuk dibawa ke klinik.

Saya justeru bertanya apakah tidak ada wakil rakyat bagi kawasan terbabit menyediakan sekurang-kurangnya sebuah kerusi roda untuk kegunaan orang kampung bila mana berlaku kecemasan atau keadaan seperti itu. Sayang seribu kali sayang, kata mereka 1 sen dibelah tujuh pun tidak akan ada inisiatif seperti itu diambil oleh wakil rakyat ataupun pihaknya.


Inikah yang dibangga-banggakan oleh UMNO sebagai kononnya parti membela ummat Melayu dan Islam? Saya masih terbayang satu banting yang digantung di bangunan PWTC suatu ketika dulu (barangkali masih ada?)... kata UMNO.."Anda Keprihatinan Kami"... Nah, susah sangat kah untuk pimpinan UMNO Negeri Sabah, Bahagaian Batu Sapi atau Samsudin sendiri sebagai wakil rakyat untuk menyediakan segala kemudahan ini?






Dalam usianya yang lanjut...dalam segala kepayahan, kesusahan dan kezaliman pemerintah yang masih terpaksa terus dihadapi, difahami...nenek ini masih ingat untuk menunaikan tanggungjawabnya sebagai seorang Hamba kepada Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Berkuasa atas segala sesuatu.... Selesai menunaikan solat, nenek membaca yaasin kerana dia tahu dia dan keluarganya sedang dizalimi dan rumah tempatnya berteduh kapan sahaja akan ranap menyembah bumi akibat tangan-tangan mereka yang dzalim... semoga Allah memenuhi janjiNya...Doa golongan yang tertindas sesungguhnya dijanjikan mustajab...





- bersambung-

TUNGGU.

banyak lagi akan kami bongkar!!!






2 comments:

  1. kak, aku bukan seorang yg sentimntal, tpi air mataku tidak trtahan melihat penderitaan rakyat negeriku. kalau aku punya sayap, aku terbang ke sana utk bersama2 mereka.

    kezaliman apakah lagi yg mereka tunggu?kebobrokan apakah lgi yg mereka tunggu?sehingga mereka insaf dari mengundi umno?

    umno, bn dan konco2nya harus diusir segera dari bumi itu!

    ReplyDelete
  2. tahniah atas kerjsama islam.. teruskan.. semoga berjaya dan bahagia dunia dan akhirat..

    http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1115&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm

    semoga yang didatangi musibah diberikan kekuatan dan kesabaran melaluinya.

    semoga yang 'dituduh' di pimpin kejalan lurus..

    semoga berseri lagi bumi ini dengan hamba-hamba yang taat dan berkasih sayang.

    semoga semua kebaikan walau sebesar zarah ' maqbul ' disisi Pencipta dan berbahagialah KekasihNya.

    ReplyDelete