Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Template and Design Editing By:
@ Serikandisufi Design @

Powered by Blogger

Sunday 2 November 2008

Membawa Misi Menyemarakkan Pakatan Rakyat Di Sabah : "Masa Untuk Berubah, Ubah Demi Maruah"

Sabah atau lebih dikenali oleh masyarakat luar khususnya para pelancong sebagai Negeri Di Bawah Bayu ( Land Below The Wind ) merupakan sebuah negeri yang telah dijadikan sandaran oleh Kerajaan Regim Barisan Nasional untuk terus menerajui tampuk kuasa negara ini meskipun hanya menguasai 51% jumlah keseluruhan pengundi di Malaysia.

Tsunami Politik dalam PRU-12 yang lalu sesungguhnya telah berjaya merubah lanskap politik Malaysia khususnya di Malaysia Barat. Dari situ, kita melihat betapa hegemoni BN berjaya dinafikan oleh Kebangkitan Kuasa Rakyat yang dipimpin oleh 3 buah parti politik massa iaitulah PAS, keADILan (PKR) dan juga DAP.

Malangnya fenomena Kebangkitan Rakyat ini tidak sampai auranya kepada rakyat khususnya para pengundi di Sabah dan Sarawak. Umum mengetahui betapa rakyat Sabah dan Sarawak agak ketinggalan dalam pelbagai aspek pembangunan termasuklah arus perubahan politik yang positif ini.

Jika dilihat akan punca-punca kepada wujudnya iklim politik yang agak dingin serta tahap kepedulian yang semakin endah tak endah di kalangan rakyat Sabah kini, yang suatu masa dahulu terkenal dengan kehebatan mereka menukar kerajaan setiap kali PRU, maka kita akan mendapati banyak faktor yang telah membawa kepada keadaan ini termasuklah amalan pemberian tongkat kepada rakyat dan amalan rasuah politik yang sangat berleluasa khususnya menjelang serta sepanjang tempoh sesuatu pilihan raya itu diadakan. Budaya negatif ini hakikatnya disemai-suburkan sejak kemasukan UMNO ke negeri Sabah.

Justeru itu, meskipun PAS, keADILan dan DAP atau kini dikenali sebagai Kerajaan Pakatan Rakyat berjaya menguasai lebih kurang 49% daripada jumlah keseluruhan pengundi di seluruh negara dalam PRU-12 yang lepas; bahkan berjaya menafikan 2/3 BN di Dewan Rakyat serta berhasil pula membentuk Kerajaan Pakatan Rakyat di 5 buah negeri di Semenanjung ; namun kemaraan Pakatan Rakyat kini dilihat agak terbantut dan dijangka akan terus bonsai seandainya minda rakyat khususnya para pengundi di Borneo Utara ini gagal untuk diubah serta gagal untuk berubah.

Menyedari situasi yang berbahaya kepada masa depan negara dan rakyat ini, di samping tanggungjawab sebagai seorang anak watan bagi negeri Sabah ; maka saya bersama beberapa kepimpinan PAS Negeri dan teman-teman dari Parti KeADILan Rakyat (PKR) serta aktivis masyarakat tempatan akhirnya bersetuju untuk merencana strategi penerangan kepada rakyat Sabah bermula dari Residensi Sandakan yang menempatkan 5 kawasan parlimen iaitu Beluran, Kinabatangan, Libaran, Sandakan dan Batu Sapi.

Bagi memenuhi hasrat itu maka pada 23 Oktober 2008 yang lepas saya telah berangkat pulang ke negeri tumpah darah saya iaitu Sabah dan berada di situ sehingga 11 November 2008, insyaAllah.

Misinya jelas iaitu membawa dan menyemarakkan suara, perjuangan dan kebangkitan kuasa rakyat kepada orang Sabah yang saya kenali punya kekuatan tersendiri sehingga seringkali kami mengibaratkannya umpama : "Kalau dilontar ke laut menjadi pulau, dihumban ke darat menjadi gunung!".

Menyambut kepulangan saya yang mebawa misi tersebut ialah Ketua Penerangan PAS Negeri Sabah iaitu Saudara Imran Ibrahim dibantu oleh Penolong Setiausaha Badan Perhubungan PAS Negeri Sabah iaitu Puan Su'aidah Ruhiyyah di samping sahabat-sahabat pimpinan PAS kawasan Kinabatangan dan Libaran.

Mereka juga berjaya mengajak sama teman-teman pimpinan daripada keADILan termasuklah YBhg. Dato' Nahalan Hj. Damsal, bekas Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah dan mantan Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang kini merupakan Ketua Bahagian keADILan Batu Sapi.

AlhamduliLlah, kami juga akhirnya berjaya mengaturkan beberapa program turun bertemu masyarakat bagi menyampaikan risalah perjuangan Pakatan Rakyat dan risalah perjuangan para Rasul . Pelbagai aktiviti ; Ziarah, Dialog, Ceramah Kelompok dan Program Semai Bakti dari satu tempat ke satu tempat disusun dan dilaksanakan.

Program-program sebegini mungkin telah menjadi rutin untuk Pakatan Rakyat di Semenanjung tetapi ianya sangat kurang dan belum menjadi budaya kita di Sabah. Dan komitmen kami adalah untuk membudayakannya kepada semua pihak dan lapisan masyarakat di Sabah. Baik kepimpinan Pakatan Rakyat (PR), para penyokong PR mahupun rakyat jelata amnya.

Dalam siri penjelajahan tersebut juga, pihak kami turut membawa sedikit sebanyak bantuan berupa keperluan harian untuk disampaikan kepada mereka yang memerlukan di samping sumbangan dalam bentuk duit sebagai tanda ingatan dan bagi meringankan beban hidup mereka.

Saya katakan pada teman-teman kepimpinan PR di Sabah bahawa budaya kepedulian terhadap penderitaan dan kesusahan rakyat jangan hanya kita amalkan sama sepertimana UMNO/ BN iatu lima tahun sekali! Tetapi budaya ini mesti bermula sekarang. Sekarang juga kita mesti tiupkan semboyan perubahan di seluruh pelusuk geografi Sabah. Semboyan yang membawa gema : "Masa Untuk Berubah, Ubah Demi Maruah!".

Sejujurnya, teramat sayu bila mengenang pengalaman beberapa hari yang lepas.....



Jelajah Penerangan 27 Oktober 2008 (Isnin) :
Kg. Tinosa 1, Jalan Airport, Libaran, Sandakan Sabah.




Gambar : Kelihatan Ketua Penerangan PAS Negeri Sabah, Sdr. Imran Ibrahim dalam rangka Jelajah Penerangan kami. Bersamanya ialah seorang penduduk kampung iaitu Sdr. Sin Sun B. Muin.





Gambar : Sdr. Sin Sun B. Muin merupakan rakyat Sabah berketurunan Kadazan-Dusun. Sudah memeluk Islam seisi keluarga sejak zaman pemerintahan parti Berjaya lagi dan sebelum ini mendapat bantuan wang zakat daripada Majlis Agama Islam Sabah.

Walau bagaimanapun, sejak beliau menaikkan bendera PAS dan keADILan di rumahnya pada PRU-11 yang lepas dan PRU-12 baru-baru ini, beliau telah diugut untuk diusir dari kampung yang didiaminya sejak bertahun-tahun oleh pemimpin dan penyokong-penyokong UMNO tempatan.

Bukan setakat itu, kini bantuan wang zakat sudahpun dihentikan dan alasan yang diberikan kepada beliau ialah kerana beliau menyokong PAS dan PKR. Sin Sun tidak berganjak dengan pendiriannya menyokong Pakatan Rakyat.




Gambar : Rumah terbaru Sin Sun dan keluarganya selepas terpaksa mengosongkan rumah sewanya sebelum ini akibat tekanan pihak tertentu.


Jelajah Penerangan 28 Oktober 2008 (Selasa) : Kg. Batu Putih, Jalan Airport, Libaran, Sandakan, Sabah.



Gambar : Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah Al Jundi bersama Ketua Penerangan PAS Negeri Sabah, Sdr. Imran Ibrahim ketika singgah di salah sebuah rumah penduduk kampung.

Umat Islam dari keturunan rumpun Melayu di sini kebanyakannya mendiami kawasan-kawasan bakau seperti gambar ini dan gambar-gambar berikut nanti. Inilah "jasa" UMNO dan BN selama ini kepada rakyat Sabah yang dulunya (awal tahun 70-an) dikenali sebagai negeri kedua terkaya di seluruh Malaysia dan kini menjadi negeri kedua termiskin di seluruh Malaysia! Tradisi Membela Rakyat yang menjadi motto BN sebenarnya wajar dibaca sebagai Tradisi Mendera Rakyat!


Gambar : Penolong Setiausaha Perhubungan PAS Negeri Sabah, Puan Su'aidah Ruhiyyah sedang menyemak satu dokumen yang dikemukakan oleh seorang warga emas di kampung tersebut iaitu Pak Cik Awang B. Mohamad. Beliau mendakwa bahawa dia dan isterinya tidak pernah menerima sebarang bantuan sebagai warga emas sepertimana yang dijanjikan oleh Kerajaan Negeri Sabah meskipun sudah beberapa kali memohon.



Gambar : Menyantuni seorang lagi warga emas yang juga uzur. Selain menyampaikan bantuan, mesej perjuangan juga tidak lupa disampaikan.




Gambar : Memahami perit jerih hidup rakyat yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Pengundi yang hanya dijengah wakil rakyat bila mana memerlukan undi. Rumahnya agak usang. Kehidupannya serba kekurangan. Masa depannya masih suram.




Gambar : Pak Cik Awang B. Mohamad, 82 tahun. Bekas tentera di Sabah yang telah ditugaskan membantu Pasukan Tentera Australia melawan tentera Jepun ketika Perang Dunia Kedua pada tahun 1942. Beliau mencurahkan perasaan kecewanya kepada kami kerana mendakwa betapa Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Negeri Sabah gagal mengambil sebarang inisiatif membela orang-orang sepertinya.






Gambar : Pingat Keberanian dan surat penghargaan yang telah diterimanya daripada Menteri Ketenteraan dan Pemerintah Australia pada tahun 1947. Namun mendakwa tidak menerima sebarang tanda ingatan daripada negara sendiri.





Gambar : Ketua Penerangan PAS Negeri Sabah menyampaikan sumbangan sekampit 10 kg beras kepada salah satu keluarga susah yang terpilih. Bulan Purnama akan muncul di dalam kegelapan hidup rakyat tertindas.

Jelajah Penerangan 28 Oktober 2008 ( Selasa ) :
Kg. Tinosa 2, Jalan Airport, Libaran, Sandakan, Sabah.




Gambar : Ketua Penerangan PAS Negeri, Sdr. Imran Ibrahim bersama YDP PAS Kawasan Libaran, Sdr. Mohd. Hassan. Kami hadir ke rumah ini selepas dimaklumkan berkaitan keperitan hidup ibu tunggal ini menyara 5 orang anaknya. Bahkan kini tinggal dalam sebuah rumah yang belum siap sepenuhnya.




Gambar : Ini adalah wajah salah sebuah rumah rakyat. Lokasinya di Kg. Tinosa 2 di dalam Kawasan Parlimen Libaran dan DUN Sg. Sibuga.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman merupakan Ketua UMNO Bahagian Libaran merangkap ADUN di Sg. Sibuga ini.

Apakah dia gagal menyedari nasib sebenar rata-rata umat Melayu - Islam di sini? Inikah yang dimaksudkan sebagai "Selamat, Aman Dan Makmur"? Bukan sahaja umat Melayu - Islam ini hanya dibenarkan mendiami kawasan bakau bahkan Ketua Menteri ini jelas tidak ambil kisah akan kehidupan rakyat yang berada di hadapan matanya.

Jelajah Penerangan 29 Oktober 2008 (Rabu) :
Tapak Projek Perumahan Rakyat Di Jalan Army Camp, Bt. 7, Libaran, Sandakan, Sabah.









Saya memaparkan beberapa keping gambar ini untuk para pembaca melihatnya betul-betul daripada pelbagai sudut. Ini merupakan Projek Perumahan Rakyat yang diurus-selia oleh Jabatan Perumahan Negara.

Cuba lihat betapa rapuhnya bangunan rumah pangsa 5 tingkat ini. Setiap kali melaluinya, hati saya rawan dan gementar. Apakah nasib yang akan menimpa para penghuninya suatu hari nanti? Bagi saya ini adalah satu yang sangat tidak bertanggungjawab. Kami lebih melihat dan merasakannya ibarat "Projek Perumahan Sangkar Burung"!

Beberapa hari yang lepas, saya juga telah melihat perumahan teres di Taman Nuri, Jalan Airport. Harga jualan seunit ialah lebih kurang RM 45,000. Tetapi saya difahamkan bahawa kos sebenar pembinaannya hanyalah sekitar RM 15,000.

Melihat sendiri keadaan dan binaan rumah tersebut, sukar untuk saya menafikan dakwaan ini. Sama sukar untuk saya percaya dan menerima bahawa nilai harga yang dijual kepada rakyat iaitu seunit RM 45,000 adalah patut.

Bahan binaannya lebih banyak menggunakan kayu daripada batu dan simen. Tangga kayunya yang murah itu pun sudah buruk dan patah di sana sini. Rakyat Sabah sudahlah miskin, hasil mahsul negerinya disedut bagi kepentingan Persekutuan dan bagi memenuhi poket-poket pemimpin dan kroni pemimpin BN.

Mengapa yang miskin ini masih mahu terus "digasak" oleh pihak pemerintah? Buta kah mata para wakil rakyat? Atau mereka juga sebahagian daripada kerakusan ini?


Jelajah Penerangan 2 November 2008 ( Ahad ) : Kg. Gas Besar, Batu Sapi, Sandakan, Sabah.



Gambar : Bersama Ketua Bahagian keADILan Batu Sapi, Dato' Nahalan Hj. Damsal (bertopi) yang juga bekas Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah dan bekas Timbalan Menteri Belia Dan Sukan Negeri Sabah ketika dalam siri Jelajah Penerangan Di Batu Sapi, Sandakan Sabah.

Kg. Gas Besar merupakan lokasi di mana berlakunya tragedi perobohan rumah rakyat oleh pihak berkuasa atas alasan kononnya tanah bakau yang diduduki oleh penduduk kampung merupakan tanah milik Syarikat Kilang Papan Sinora.

Fakta sebenar ialah bahawa kampung ini sudah pun berusia lebih daripada 1 abad atau 100 tahun. Ini diakui sendiri oleh Dato' Nahalan Hj. Damsal yang juga merupakan Bekas Wakil Rakyat di DUN tersebut iaitu DUN Sekong. Tindakan perobohan ini telahpun bermula sejak tahun 2004 dan kini sejumlah lebih kurang 80 buah rumah sudahpun dirobohkan.



Bersama Ketua Wanita keADILan Bahagian Batu Sapi iaitu Puan Dayang Asmah. Lihat tembok zink yang berada di sebelah kami ini. Kami menggelarnya Tembok Israel!

Kewujudan tembok ini yang seterusnya bukan sahaja menghalang lanskap asal kampung bahkan juga menjadi penghalang dan menyukarkan lagi perjalanan keluar masuk perahu-perahu kecil para nelayan. Rata-ratanya penduduk kampung ini masih bekerja sebagai nelayan.




Ini adalah rumah Sdr. Lamsing B. Miasin, 54 tahun yang juga bekerja sebagai nelayan. Rumah beliau merupakan rumah yang seterusnya bakal dirobohkan. Beliau menegaskan kepada kami bahawa beliau tidak akan keluar dari rumah tersebut dan tidak berhasrat untuk mengemaskan barang-barangnya untuk keluar.





Warga emas berusia lebih 100 tahun yang turut menjadi penghuni rumah Lamsing B. Miasin. Saya bertanya kepada beliau adakah sebarang pampasan dijanjikan oleh pihak berkuasa atau pihak pemaju. Atau barangkali dijanjikan sebarang rumah ganti?

Sdr. Lamsing dengan nada penuh sayu bercampur kecewa menyatakan kepada saya dan teman-teman betapa dia tidak tahu apa kesudahan untuk diri dan keluarganya. Katanya lagi ; "kalau sampah pun kita kumpul-kumpul dan kita akan tahu di mana akhirnya sampah itu harus ditempatkan, tetapi malang untuk manusia di bawah pemerintahan BN, kita tidak tahu ke mana akhirnya kita harus pergi." Bergenang dan hampir menitis air mata saya mendengar luahan hatinya. Sebak bercampur marah melihat kezaliman Regim BN kepada rakyat Sabah.





Rumah-rumah ini hanya menanti masa dirobohkan oleh pihak berkuasa.







Menyampaikan Ceramah Kelompok bagi membangkitkan semangat dan keberanian rakyat untuk menghadapi kezaliman dan kekejaman BN terhadap penduduk Kg. Gas, Batu Sapi.








Dato' Nahalan bersama Sdr. Imran Ibrahim dan Sdr Ad-Deen (Ketua Penerangan keADILan Bahagian Batu Sapi) turut bersama menyampaikan kata-kata perangsang kepada para penduduk kampung untuk memacu kebangkitan suara dan kuasa rakyat Sabah.











Gambar : Dari Kiri ; Puan Aza Sebbah @ Angah Zebb, Puan Su'aidah @ Su dan saya. Tiga beradik sebenarnya yang tekad mengusung dan menjunjung perjuangan ini. Kami bangkit dan memilih perjuangan di dalam Parti Islam Se-Malaysia (PAS) di kala kami berada di tengah-tengah masyarakat kami yang masih "jahil". Kami tidak takjub dengan kesenangan kerana kami sudah biasa hidup senang. Kami juga tidak kecewa dan putus asa dengan kesusahan lantaran kami juga sudah biasa hidup susah. Terima kasih emak.


Jelajah Penerangan 2 November 2008 ( Ahad ) :
Kg. Bokhara, Batu Sapi, Sandakan, Sabah.







Majlis Penerangan Pakatan Rakyat yang diadakan di Kg. Bokhara ini mendapat sambutan ramai dan cukup memberangsangkan daripada penduduk-penduduk kampung. Salah urus-tadbir kekayaan negara dan negeri didedah.

Rakyat diminta berubah agar jangan mudah menjual diri dan masa depan keluarga dengan harga RM 300/- setiap kali menjelang pilihan raya.

Saya katakan kepada mereka kalau dengan RM 300/- itu , mereka rasa sangat besar dan terhutang budi kepada UMNO/BN lantas sanggup "menjual undi" masing-masing kepada BN, tetapi hakikatnya ialah nilai sebenar mereka di mata pemimpin UMNO/BN ialah RM0.18 sen sehari!

Lebih malang lagi kalau dengan hanya RM 50.00 maka mereka akur terus memilih parti yang bobrok iaitu BN, maka sebenarnya mereka menjual maruah, moral dan harga diri mereka serta masa depan anak cucu mereka kepada pemimpin BN dengan kadar RM 0.03 sen sehari.

Kedua-dua nilai ini jika kita amati maka ternyatalah harga rakyat Sabah jauh lebih murah berbanding harga sebiji telur atau sebungkus maggie atau sepotong kuih!


-bersambung-


No comments:

Post a Comment