Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Template and Design Editing By:
@ Serikandisufi Design @

Powered by Blogger

Wednesday 11 June 2008

Keluhuran Perlembagaan : Pertahankan Hak Berhimpun Rakyat


Saya masih menimbang-nimbang apakah motif sebenar tindakan pihak polis Bahagian Jenayah Perdagangan mengambil tindakan mengeluarkan saman untuk memberi keterangan kepada dua orang anggota Sekretariat BERSIH pada hari ini iaitu setelah lapan bulan berlalunya Himpunan Aman Seratus Ribu Rakyat Menuntut Pilihan Raya Bersih & ADIL pada 10 November 2007 yang lepas ?

Tidak cukupkah lagi dengan tindakan mereka mengambil tindakan yang sama ke atas lima orang Ahli Jawatankuasa Induk BERSIH pada 15 November 2007 yang lepas iaitu Haji Mohamad Sabu, Sivarasa Rasiah, Ronnie Liu, Haji Anuar tahir dan DR. Syed Azman?

Apakah perlunya pihak polis terus mengheret dua orang anak muda ini iaitu Faisal Mustafa, 37 dan Medaline Chang, 36 untuk juga seolah diberi tekanan yang sama? Mereka sekadar dua orang anak muda yang prihatin dan mahukan sesuatu yang terbaik buat negara dan rakyatnya. Masakan itu mahu ditafsir sebagai jenayah?... Renung ke dalam mata-mata mereka. Tiada langsung terpancar sikap dan sifat penjenayah dalam diri mereka melainkan seribu satu macam harapan agar pihak polis dan pihak berkuasa mengerti akan perjuangan kami generasi muda ini.


Apatah lagi umum dan seluruh dunia mengetahui bahawa Himpunan 10 November 2007 tersebut telah bermula, berlangsung dan berakhir secara aman dan tertib. Pihak polis sendiri mengakuinya dan tersiar di kaca televisyen tempatan dan luar negara. kecuali di beberapa lokasi timbul sedikit ketegangan. Itupun berpunca daripada provokasi pihak polis sendiri terhadap para peserta himpunan.

Hak berhimpun secara aman itu merupakan sesuatu yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan melalui Perkara 10 (1) (b). Apa salahnya kami anak muda mengambil tindakan bagi mempraktiskan jaminan perlembagaan ini? Mengapa harus kami dan kita semua yang bersetuju dengan Himpunan Aman dikekang pula dengan peruntukan-peruntukan songsang yang terkandung di dalam Akta Polis 1967?


Adakah pihak polis mahupun pihak berkuasa mahu menunjukkan bahawa mereka itu "beyond" daripada Perlembagaan Persekutuan sendiri? Atau barangkali pihak polis dan pihak berkuasalah sebenarnya yang bertindak MENCABAR KELUHURAN PERLEMBAGAAN NEGARA yang kita cintai ini?


Pada saya,cukuplah tindakan-tindakan mengugut dan menakut-nakutkan rakyat ini. Jangan diteruskan lagi. Kami ini ibarat air..akan tetap terus mengalir....

No comments:

Post a Comment