Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Template and Design Editing By:
@ Serikandisufi Design @

Powered by Blogger

Thursday 16 April 2009

Kemaafan Dipinta...


Salam.

Selepas pelancaran Kempen Kita Bersaudara tempoh hari, langsung aktivas penulisan ini tergendala. Dan terus sengaja dibiarkan blog ini sepi meski ada masanya dikunjungi. Bukan bermakna kita rehat atau berdiam diri. Bahkan kesibukan memastikan Kempen ini benar-benar turun ke lapangan menjadi prioriti saya dan sahabat-sahabat.

Sehingga ke hari ini sesungguhnya engin Kempen ini semakin ligat tanpa henti. Selepas pelancarannya oleh Mursyidul Am PAS, program Rahsia 3C di KB Mall dan kunjung hormat bertemu Tok Guru untuk menghimpun segala kekuatan, doa dan restunya....maka program ini tanpa jemu menemukan kepelbagaian dan rencam pengisiannya...alhamduliLlah. Berkat kesabaran, komitmen dan yang penting doa seorang ulamak...

Barangkali saya boleh kongsikan bersama semua antara acara selepas muqaddimah kempen di atas yang banyak mengalihkan masa kami semua, namun suatu perjalanan yang cukup memberikan kepuasan...

  1. Kempen Kita Bersaudara di PRK K. Tganu


  2. Solidariti Ummah - Penghantaran Memorandum Kepada PM Oleh Ahli Parlimen PR Darihal Isu Palestin.


  3. Solidariti Himpunan Aman Bebaskan Ghaza & Jualan Amal Untuk Palestin.


  4. Bengkel Strategik Kempen Kita Bersaudara Di Johor.


  5. Outreach XPDC Dakwah Kita Bersaudara Ke Sabah ( 10 Hari ) & Pelancaran KKB Di Sabah.


  6. Penerbitan Hand Book Daei : Islam Cara Hidupku.


  7. Sambutan Hari Wanita P.059 Bukit Gantang : Wanita Satu Hati, Kita Bersaudara ( Sehari, Serentak Di Ketiga-Tiga DUN ).


  8. Hi Tea Wanita Berdaya, Kita Bersaudara ( 19 April 2009 )...[ dalam kesibukan persiapan ini, ana jenguk ke sini ].


  9. Outreach XPDC Dakwah Kita Bersaudara Di Bumi Kenyalang, Sarawak ( 25 April-2 Mei 2009 )...yang berminat boleh ikut...8 hari.


  10. Pelancaran Kempen Kita Bersaudara Di Melaka Sempena Hari Terbuka PAS Melaka ( 10 Mei 2009 ).


  11. Pelancaran CD Pengembaraan Outreach XPDC Dakwah Kita Bersaudara.... ( Akan Datang! ).

Nah, saya belum punya kesempatan untuk berkongsi dengan semua segala memori-memori berkaitan. InsyaAllah...masanya akan tiba jua...bersabarlah...kemaafan jua saya pinta....

Kalau berminat untuk mengikut pandangan saya terhadap isu-isu terbaru politik negara, sila dapatkan Buletin Rakyat keluaran 28 April 2009 akan datang....saya pun tak sempat coz kat Sarawak. ;) Kak Norzah memang wartawan politik yang ada ummphh (soalannya).


Salam perjuangan buat semua.


2 comments:

  1. Menjelang Muktamar (Jun 2009)

    Mohamad Sabu Putuskan Akan Tanding Timbalan PresidenWALAUPUN penyandang jawatan Timbalan Presiden, Nasaruddin Mat Isa dan orang yang dikatakan berbakat besar untuk merebut jawatan itu si Baju Petak-Petak Merah (BPPM) masih belum membuat keputusan sama ada bertahan atau berlawan, namun bagi Mohamad Sabu sudah mengatakan pendiriannya beliau akan turut merebut jawatan berkenaan.

    Dalam percakapan dengan Mohamad Sabu sekejap tadi beliau mengesahkan akan bertanding timbalan presiden. "Ya saya akan bertanding jawatan timbalan presiden dan tidak lari ke jawatan lain lagi," kata Mohamad Sabu tegas.

    "Marilah bersama abang Mat, membantu kemenangan abang Mat," katanya dengan memesrakan dirinya sebagai abang Mat. Menurut Mohamad beliau bertanding kerana ingin membantu presiden, membawa Pas mendekati pemuda, mendekati orang miskin dan mendekati semua lapisan masyarakat.

    Sebelum ini Mohamad dikatakan akan berkompromi dengan BPPM, namun penegasan hari ini menunjukkan Naib Presiden Pas itu ingin berganjak ke atas. Mungkin beliau merasakan ada kekosongan yang boleh diisi menyebabkan beliau ingin bergeser ke atas.

    Dengan jaminan itu kini jawatan timbalan presiden mungkin akan menjadi rebutan tiga penjuru. Seorang dikatakan berminat untuk ikut sama ialah Menteri Besar Kedah, Azizah Razak.

    Semetara dalam risikan awal menunjukkan Mohamad Sabu kini mendapat pencalonan lebih dari 10 kawasan mengatasi Nasaruddi dan BPPM. Bagaimana pun pencalonan itu masih belum disahkan kerana kebanyakan mesyuarat Pas Kawasan menyerahkan kepada ahli jawatankuasa membuat pencalonan.

    Dalam perkembangan lain dakwaan mengatakan Kelantan cenderong untuk mencalonkan BPPM adalah tidak benar. Kenyataan individu yang dipetik oleh sebuah akhbar di Kelantan tidak boleh dipertanggungjawabkan dan ia lebih bersifat pandangan peribadi di mana mungkin individu berkenaan ada motif tersendiri membuat kejutan itu.

    Setakat ini daripada lima kawasan yang telah mengadakan mesyuarat hanya dua kawasan sahaja yang telah mencalonkan BPPM. Kawasan Kubang Kerian di mana beliau sendiri sebagai Yang Dipertuanya dan satu lagi kawasan Rantau Panjang.

    Kawasan Ketereh, Pasir Mas, Tumpat yang telah mengadakan mesyuarat kawasan bagaimana pun tidak menamakan sesiapa untuk merebut jawatan berkenaan. Mesyuarat menyerahkan kepada jawatankuasa Kawasan membuat keputusan.

    Di Kelantan Pas mempunyai 14 kawasan. [wm.kl. 4:30 pm

    Dipetik Dari:
    http://msomelayu.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Kepimpinan Ulama.....???
    Saya nak bercerita sikit pasal kepimpinan ulama....(apa yang saya fahami)

    Maklumlah sejak akhir2 nie, ...bila timbul Hj Mohamad Sabu telah sebulat hati hanya untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden sahaja...tiada lain jawatan....

    Itupun setelah confirm mendapat lebih dari 10 pencalunan kawasan yang telah bermesyuarat agung baru2 nie.....

    Terbaru, Perhubungan Negeri Johor telah meminta semua kawasan di Johor untuk mencalonkan Hj Mohamad Sabu untuk jawatan Timbalan Presiden

    Jadi beliau menawarkan diri untuk bertanding....berjaya atau tidak bukan soalnya, terpulang kepada semua perwakilan nanti. Jadi dalam PAS kita juga harus berfikiran terbuka...kalau nak undi terpulang, kalau tak mahu pun terpulang.

    Yang penting mesej dari Hj Mohamad Sabu ialah untuk membantu kerja2 dan tugas2 Presiden yang masih tak selesai dan perlu dibantu, antaranya ialah menghampiri rakyat khususnya "golongan marhaen", pemuda2, masyarakat Cina dan India serta lainya.

    Beliau memang telah dan sedang berkorban demi PAS, beliau telah diuji dengan berbagai2 rintangan, namun kesungguhannya bersama PAS memang tetap tegar.

    Beliau lah juga antara orang yang mengasaskan apa yang di panggil "kepimpinan ulama" suatu masa dahulu di zaman pemudanya....(harap tuan2 kaji sejarah PAS)

    Jadi yang menjadi kecoh sekarang , bila beliau ingin bertanding jawatan Timbalan Presiden habis orang berkata , bahawa beliau bukan ulama....apa maksudnya?

    Bila ada orang nak mencadangkan TG Nik Aziz menjadi Presiden ....orang marah kerana katanya tak faham? katanya adakah TG Nik Aziz nak turun jawatan kerana Mursyidul Am lebih tinggi dari Presiden.....

    Tapi , bila ada orang pula mencadangkan Dr Haron Din kepada jawatan Timbalan Presiden tak ada pula orang nak komen.....bukankah jawatan Timbalan Mursyidul Am juga lebih tinggi dari Timbalan Presiden?

    Jadi , sebenarnya dalam PAS ni yang paling tinggi adalah Majlis Syura Ulama.....bukanlah Presiden atau Timbalan Presiden yang paling tinggi.....sepatutnya kita tak perlu risau Presiden atau Timbalan Presiden .....sapa pun boleh kalau semua perwakilan telah memilihnya, yang penting dia memang layak dan berkelayakan serta mempunyai keikhlasan perjuangan dan membela parti PAS demi ISLAM yang kita perjuangkan.

    Kalau Presiden atau Timbalan Prsiden yang kita lantik tak buat kerja, buat tak betul atau tak "perform" , Majlis Syura Ulama boleh panggil, beri tunjuk sebab, atau pun Majlis Syura Ulama boleh minta dia letak jawatan atau pecat dia (kerana ia lebih tinggi) ....bukan seperti Umno mana ada semua nie....? Jangan kita tiru cara Umno pula.....

    Ini baru betul.....Majlis Syura Ulama itu tinggi dan kepimpinan ulama yang di maksudkan baru kena tempatnya....

    Sekarang nie saya tengok Majlis Syura Ulama masih belum tinggi kedudukannya....macam lesu dan tak bermaya, ahli2 PAS tak kata apa pun? sepatutnya isu.........
    1.perjumpaan muqabalah dan unity government?
    2.orang bukan Islam boleh masuk PAS atau tidak?
    3.sekarang ni pula isu baru ialah anak orang yang baru memeluk Islam , kerajaan benarkan hanya selepas umur 18 tahun untuk dia memilih agamanya.....

    Sepatutnya semua ini diputus segera dan Majlis Syura Ulama (kerana ia lebih tinggi) mengarahkan Presiden, Timbalan Presiden , Naib Presiden dan AJK2 PAS yang lain turun membawa mesej parti....menerangkan kepada semua ahli dan rakyat, kerana itulah yang diputuskan oleh parti setelah Majlis Syura Ulama membincangkannya dan memutuskannya.

    Jadi, pada saya tak salah Hj Mohamad Sabu menawarkan diri untuk Timbalan Presiden demi membantu tugas Presiden.

    Ahli2 PAS kena bersikap adil dan berfikiran terbuka......

    ReplyDelete