Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Template and Design Editing By:
@ Serikandisufi Design @

Powered by Blogger

Tuesday 20 May 2008

Kenyataan Media Berhubung Filem Pendek F.I.T.N.A

KENYATAAN AKHBAR DEWAN MUSLIMAT PAS PUSAT

BERHUBUNG PENERBITAN FILEM PENDEK (15-16 MINIT) F.I.T.N.A
OLEH AHLI PARLIMEN BELANDA, GEERT WILDERS
YANG DITAYANGKAN MELALUI INTERNET


DMPP mengutuk sekeras-kerasnya penerbitan Filem FITNA yang telah mula ditayangkan di Internet lebih kurang pada hari Khamis minggu yang ketiga dalam bulan Mac 2008. Filem ini jelas merupakan Filem Provokatif terhadap Kitab Suci Al Quran dan ummat Islam seluruhnya.

Tindakan Geert Wilders yang juga menyamakan Al Quran dengan tulisan Adolf Hitler yang bertajuk Mein Kampf merupakan satu penghinaan yang sangat besar ke atas sejarah dan tamaddun al Quranul kareem.

Jelas, ini bukan merupakan tindakan penghinaan yang pertama yang pernah dan telah dilakukan oleh Geert Wilders ke atas Islam. Beberapa tulisan serta karyanya sebelum ini juga telah banyak menimbulkan kontroversi dan salah faham terhadap Islam dan ummat Islam.

Justeru, DMPP melihat Geert Wilders sebagai seorang manusia yang sangat muflis perasaan kemanusiaan dalam dirinya. Seorang yang sadistik dan teruja serta berpuas hati dengan sebarang bentuk keganasan yang berlaku bahkan dipertontonkannya secara interpretasi yang songsang sepertimana gambar-gambar dalam Filem Fitna terbitannya.

Geert Wilders hanyalah seorang manusia yang tidak peka dan tidak ambil kisah terhadap orang lain melainkan dirinya sendiri. Ini terbukti dengan jawapannya ketika mana ditemuramah oleh salah sebuah stesen TV Belanda yang bertanya akan impak dan implikasi daripada filem tersebut. Wilders dengan sombong menjawab: "It's not the aim of the movie but people might be offended, I know that. So, what the hell? It's their problem, not my problem".

DMPP juga menyedari betapa Ahli-Ahli Parlimen Belanda majoritinya mengutuk tindakan provokatif Geert Wilders ini. Bahkan DMPP juga menyedari bahawa Perdana Menteri Belanda semasa perbahasan di Parlimen Belanda baru-baru ini telahpun mendesak agar Wilders membuat permohonan maaf secara terbuka terhadap ummat Islam.

Namun keengganan Geert Wilders untuk menerima nasihat daripada Anggota-anggota Parlimen Belanda yang lain termasuklah Perdana Menteri Belanda dengan menegaskan bahawa: “He would never, ever, not in hundred years, not even in one hundred thousand years apologize to government..”, jelas menampakkan sikap “arrogant” dan “stubborn” Ahli Parlimen tersebut.

DMPP juga memandang serius terhadap beberapa cadangan Wilders kepada Kerajaan Belanda yang antara lainnya iaitu : pemberhentian kemasukan orang-orang Islam ke negara Belanda, pembekuan pembinaan masjid-masjid baru di Belanda dan penutupan sekolah-sekolah penganut Islam.

Bahkan DMPP turut mendesak agar Kerajaan Belanda mengambil tindakan pro-aktif bagi membendung usaha Geert Wilders untuk membuat road show atau apa yang disebut olehnya sebagai “series of town-hall debates around the country about Islam” dengan berbekal Filem Fitna nya. Kegilaan Geert Wilders mengungkapkan bahawa “Quran Is License To KILL” merupakan suatu yang sangat bahaya dan mengancam keselamatan manusia sejagat.

Justeru itu, atas alasan dan hujjah apakah yang boleh digunakan oleh Kerajaan Belanda untuk terus tidak mengambil tindakan yang sangat tegas ke atas kebiadapan Geert Wilders? Adakah Kerajaan Belanda takut dan terancam dengan populariti Geert Wilders? Justeru berdolak dalik dalam mengenakan tindakan ke atas Wilders? Ataukah, Kerajaan Belanda tidak kisah untuk menjadikan Negara Belanda sebagai punca berlakunya ketegangan agama di seluruh dunia?

DMPP menyelar sikap permusuhan dan Islamophobia yang ditunjukkan oleh Geert Wilders dan beberapa kuasa Barat yang lain. DMPP memandang dengan hanya menumpukan kepada usaha Memboikot Barangan Belanda adalah tidak cukup bagi memberi tekanan kepada Kerajaan Belanda untuk bertindak tegas.

Akhirnya, DMPP berharap agar Kerajaan Belanda dapat membuktikan semangat perpaduan, keharmonian dan hormat-menghormati antara agama, budaya dan negara dengan cara mengambil tindakan tegas ke atas jenayah maklumat dan interpretasi yang telah dilakukan oleh Geert Wilders.

Yakinlah bahawa sekiranya Kerajaan Belanda masih terus berdolak dalik dalam hal ini maka sebenarnya Kerajaan Belanda seolah-olah memberikan laluan lepada ketegangan agama di seluruh dunia!

Hormat Daripada,
DEWAN MUSLIMAT PAS PUSAT



AIMAN ATHIRAH AL JUNDI
Setiausaha

4 April 2008/ 27 Rabiulawwal 1429 H, Kuala Lumpur .

No comments:

Post a Comment