Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Template and Design Editing By:
@ Serikandisufi Design @

Powered by Blogger

Thursday 5 June 2008

HIMPUNAN AMAN SERATUS RIBU RAKYAT MEMPROTES KENAIKAN HARGA MINYAK, 12 JULAI 2008, SABTU, 3 PETANG, KLCC

Selepas Ketua Pemerintah (baca”Penjajah”) Regim Barisan Nasional mengumumkan kenaikan DRASTIK harga bahan bakar pada 4 Jun 2008, saya dan beberapa orang penggerak/ aktivis PROTES telah menerima bertalu-talu panggilan telefon dan mesej dari seluruh negara yang menyatakan ketidakpuasan hati dan kemarahan mereka ke atas tindakan tidak berperikemanusiaan Kerajaan Tiga Beranak itu.

Seingat saya kesibukan panggilan telefon dan sms itu berlaku sehingga jam 1.45 pagi. Aktivis yang juga penulis, Amin Iskandar tidak terkecuali meminta agar pertemuan segera PROTES diadakan. Rakan lokap saya ketika ditahan 3 hari dua malam di Penjara Pudu gara-gara Himpunan Aman PROTES yang dijadual diadakan pada 26 Januari 2008, iaitu Sdri. Narsheeta juga menghubungi saya meminta agar PROTES bertindak.

Justeru, selepas perbincangan ringkas bersama YB. Dr Mohd. Hatta dan Komrad Arul, PROTES telah segera menetapkan Mesyuarat Tergemparnya pada 5 Jun 2008, Khamis, jam 11.00 pagi bertempat di Ibu pejabat PAS yang kemudiannya disusuli dengan Sidang Media PROTES Berhubung kenaikan Drastik Harga Bahan Bakar.

Kehadiran wakil-wakil NGO’s dan parti-parti politik pada hari itu meyakinkan saya bahawa isu ini sangat mendapat tempat di hati dan minda rakyat tanpa mengira kaum dan ideologi politik kepartaian. Kita protes bukan kerana ideologi politik kita berbeza dengan pemerintah. Tapi kita PROTES kerana prihatin dan mengasihani rakyat yang sudahpun derita dengan kenaikan RM0.30 pada 28 Februari 2006 yang lepas.

Beberapa Pendirian PROTES ...

1. Kenaikan drastik ini sangat membebankan rakyat dan menjejaskan masa depan negara.
2. Kenaikan drastik ini dibuat ketikamana kerajaan tidak pun bersedia melaksanakan polisi-polisi yang membantu rakyat terlebih dahulu seperti pelaksanaan Dasar Gaji Minima misalnya bagi menyediakan rakyat berdepan dengan kenaikan tersebut.
3. Kerajaan membodoh-bodohkan rakyat dengan penggunaan pelbagai angka yang sangat boleh dipersoalkan. PROTES mahu ianya dibahaskan di Parlimen.
4. Perbandingan harga bahan bakar di Malaysia dengan negara-negara Asia Tenggara yang lain seperti Singapura dan Thailand adalah tidak wajar kerana mereka bukan negara pengeluar minyak seperti Malaysia. Perbandingan mesti dibuat dengan negara-negara pengeluar minyak. Relatif dan realitinya, harga minyak di Malaysia adalah sangat tinggi.
5. Rebat yang dijanjikan kepada rakyat iaitu RM 625.00 kepada pengguna kereta 2000 cc ke bawah dan RM 150.00 kepada pengguna motor 250 cc ke bawah adalah bertujuan ”menggula-gulakan” rakyat. Ianya adalah umpan pemerintah sepertimana RM 50.00 untuk seorang pengundi agar mengundi BN dalam pilihan raya.
6. Kerajaan lebih prihatin dengan kemarahan rakyat asing yang tidak dibenarkan membeli minyak di sempadan Malaysia (sekarang sudah ditarik balik selepas kenaikan harga bahan bakar) berbanding kemarahan rakyat yang terpaksa menanggung bencana daripada sikap kerajaan yang ibarat ”kera di hutan disusukan, anak di pangkuan mati kelaparan”!
7. PROTES komited menuntut harga minyak diturunkan kepada yang asal sebelum naik pada 4 Jun 2008.
8. PROTES akan meminta Kerajaan Pakatan Rakyat komited dengan manifesto PRU12nya iaitu menurunkan harga bahan bakar ke harga asal sebelum dinaikkan RM 0.30 sen pada 28 Februari 2006 yang lepas.
9. Alasan penjimatan RM 13.7 bilion selepas kenaikan baru-baru ini dan kononnya untuk diagihkan kepada tujuan-tujuan lain juga sangat boleh dipersoalkan. Pengalaman kita daripada janji kenaikan RM0.30 yang lepas yang kononnya untuk memperbaiki sistem pengangkutan awam adalah indah khabar daripada rupa. Kesan penjimatan RM 4.4 bilion pada kenaikan 28 Februari 2006 masih tidak dapat dirasa apatah lagi dilihat oleh rakyat!
10. Minyak kita jadi macam pelampung ekonomi negara. Bila air naik, pelampung akan naik. Justeru bila harga minyak naik, keuntungan kita juga naik. Keuntungan itu (Petronas) kita mahu disalur dan dikongsi faedahnya dengan rakyat! Rakyat Malaysia lebih suka berkongsi keuntungan Petronas daripada melihat berbilion-bilion ringgit dibazirkan dengan projek mega mewah atau penyalahgunaan kuasa yang pastinya tidak memberi kebaikan kepada rakyat.
11. PROTES melihat jika ”kegilaan” pemerintah ini tidak dibendung, rakyat akan sekali lagi berhadapan dengan kenaikan harga minyak pada bulan Ogos 2008 bagi melengkapkan nawaitu (niat) kerajaan untuk menghapuskan terus subsidi minyak kepada rakyat!

Berikut pula merupakan beberapa keputusan penting yang disepakati oleh PROTES dalam usaha menghadapi dan menangani tindakan tidak bertanggungjawab ini....

1. Rakyat mesti disedarkan untuk mengambil inisiatif bersama bagi mengadakan Protes Rakyat/ Protes Massa di seluruh negara mulai 5 Jun 2008 bagi membuktikan kepada pemerintah bahawa kenaikan itu sangat membebankan. (Sila e-mailkan atau sms kan maklumat program kepada Sekretariat PROTES di alamat : protes2008@gmail.com atau 016-926 4830 bagi tujuan rekod dan penghebahan sekiranya perlu).

2. PROTES akan menganjurkan satu Himpunan Aman Seratus Ribu Rakyat MemPROTES Kenaikan Harga Minyak pada 12 Julai 2008, Sabtu, Jam 3.00 Petang bertempat di KLCC. (Buktikan rakyat penentu masa depan pemerintah)

3. Untuk persiapan itu, ROAD SHOW PROTES akan diadakan di seluruh negara bermula dengan Majlis Pelancarannya di Seremban, Negeri Sembilan pada 14 Jun 2008, jam 2.00 petang. (Maklumat lanjut akan diumumkan dari semasa ke semasa).

4. Lima minggu PROTES beri tempoh harga minyak diturunkan semula ke paras asal....

Harapan PROTES…..

Kita hanya mahukan sebuah negara yang Selamat, Aman dan Makmur dalam erti kata SEBENAR. Ianya hanya boleh direalisasikan oleh Kerajaan yang Beramanah, Adil, Bersih dan Berkebajikan! Hidup perjuangan rakyat! Allahu Akbar!

*maklumat lanjut juga layari http://www.protes2008.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment