Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Template and Design Editing By:
@ Serikandisufi Design @

Powered by Blogger

Thursday 5 June 2008

SOLIDARITI MUSLIMAT PAS KEPADA MANGSA-MANGSA ISA

Semasa dalam perjalanan ke pejabat pagi ini saya menerima panggilan daripada seorang sahabat yang senantiasa cekal,tabah, sabar, berani dan tak kenal erti putus asa mahupun penat lelah; Puan Norlaila Othman (Salah seorang isteri mangsa tahanan ISA paling lama). Namun pagi tadi agak berbeza. Suaranya kedengaran sedih. Beliau mahukan kepastian sama ada saya sendiri akan berada di Kem Tahanan Kamunting esok malam, 7 Jun 2008...
Selasa, 3 Jun 2008 yang baru lepas sebenarnya saya telah berbincang dengan beliau berkaitan hal yang sama. Sejurus selepas perbincangan itu saya telah meminta pihak Sekretariat DMPP untuk menyebarluaskan maklumat berkaitan acara pada malam 7 Jun 2008 itu. Saya pasti malam itu bakal melakar sejarah dalam perjuangan menuntut hak asasi manusia ke atas mangsa-mangsa tahanan tanpa bicara, I.S.A!

Saya sendiri juga telah menghantar mesej kepada sahabat-sahabat sejawatan saya di negeri Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis. Saya mohon agar Muslimat PAS dapat digerakkan bagi menunjukkan semangat solidariti kepada ahli keluarga mangsa, hatta para tahanan ISA sendiri. Saya percaya acara 8 malam, 7 Jun 2008 esok nanti bukanlah acara sampingan kita yang bersatu dalam Gabungan Membantah ISA (GMI). Ianya adalah acara besar yang menuntut penglibatan semua warga manusia yang prihatin.

Justeru, tenang saya katakan kepada beliau... Esok petang, 7 Jun 2008 saya sudah punya satu program yang ditekadbulatkan. Iaitu bersama teman-teman aktivis dan reformis untuk menyalakan lilin pengharapan di hadapan Kem Tahanan Kamunting (KEMTA), Perak. Itu komitmen saya dan sahabat-sahabat Muslimat PAS. Beliau menjerit kegembiraan. Saya dapat membayangkan riak wajahnya. Kegembiraan beliau itu membuatkan air mata saya bergenang di kelopak mata..

Justeru saudara, Ayuh! Bersama-sama kami menuju ke satu arah..Kem Tahanan Kamunting... Meskipun langkah perjuangan kita cuba dihambat oleh pihak pemerintah (baca "penjajah") dengan kenaikan menggila harga minyak, jangan sesekali berpaling daripada membantu saudara-saudara kita yang dikurung tanpa bicara. Akta rimba ini akan terus menjalari kehidupan moderate kita selagi dibiarkan terus bermaharaja lela...

Saya akan membilang dan mengenang wajah-wajah yang akan saya temui malam esok....



No comments:

Post a Comment