Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Template and Design Editing By:
@ Serikandisufi Design @

Powered by Blogger

Tuesday 30 June 2009

Benarkah "Puaka" Kini Mewarnai Perjalanan Politik Negara Bahkan Menghantui Kehidupan Beberapa Orang Mahasiswa/i UM??


Kelmarin saya dihubungi oleh salah seorang sahabat, wartawan Harakah bagi mendapatkan respon saya berhubung penyiaran beberapa dokumentari you tube berhubung isteri PM ke-6.

Kebetulan saya sendiri sudah menonton beberapa tayangan itu melalui capaian you tube, dan mengulangnya beberapa kali bagi meneliti dokumentari tersebut daripada pelbagai sudut. Termasuklah meneka-neka apakah "nawaitu" pembikin dokumentari itu...iya sudah tentu kita tidak mahu diheret ke dalam "nawaitu" yang songsang.

Setelah melihat dan berusaha memahaminya maka beberapa perkara yang saya boleh rumuskan ialah :


  1. Dokumentari itu sangat jelas, tidak langsung berselindung baik di sudut individu-individu yang terlibat memberi pandangan dan membuat ulasan..bahkan sukar untuk ditolak kefahaman mereka terhadap apa yang mereka utarakan..kerana yang terlibat boleh lah difahami sebagai "orang rapat" kepada individu yang mereka perkatakan. Bahkan, individu yang kediamannya dikatakan menjadi lokasi pernikahan dua orang besar negara ini.


  2. Ada nilai sejarah dan asal usul individu yang sedang dibicarakan yang selama ini kita tidak pernah perolehi. Iya... seseorang yang "hebat" itu mesti bermula daripada "sebuah perjalanan" yang juga hebat, saya percaya begitu. Dan umum berhak untuk tahu, bukan atas alasan mencari kelemahan tetapi memahami "kehebatannya".


  3. DS Rosmah Mansor & PM6 wajar dan wajib ambil tahu dan menyelesaikan "masalah" yang berbangkit daripada you tube "Puaka" ini kerana mereka berdua adalah ikon kepada rakyat, pemimpin negara yang sudah pasti meletakkan mereka berdua itu dalam kedudukan "public figure" apatah lagi selari dengan nazam perjuangan PM6 iaitu SATU MALAYSIA, RAKYAT DIDAHULUKAN DAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN maka sudah tentu mereka berdua juga menjadi "hak rakyat" . Justeru, sekarang ini segala persoalan yang membungkami kepala otak rakyat berhubung "kebersihan" mereka berdua sangat-sangat menuntut kepada respon dan jawapan segera! Jika tidak, saya pasti berontak rakyat tidak akan hanya dilihat di dinding kampus UM bahkan barangkali akan ada di mana-mana, dan kita tidak mahu ianya terjadi begitu kerana...iya bukankah kita berkongsi SATU MALAYSIA yang sama?!


Tiga klip video: Rosmah perlu bersihkan imej
Salmiyah Harun Wed Jul 01, 09 9:32:58 am MYT

KUALA LUMPUR, 1 Julai (Hrkh) -Sebagai wanita pertama negara Datin Seri Rosmah Mansor yang menjadi liabiliti kepada perjuangan Umno dan suaminya Dato' Seri Najib Tun Razak wajar mengambil tindakan terhadap mereka yang cuba memburukkan beliau.


Pengerusi Lajnah Penerangan dan Dakwah Dewan Muslimat PAS, Aiman Athirah Aljundi menegaskan sebagai 'first lady' yang sentiasa menjadi tumpuan ramai tidak boleh kekal mendiamkan diri.

"Jika tidak mempertahankan, ia seolah-olah ada benarnya juga," kata Athirah merujuk laporan dalam satu portal berita baru-baru ini.

Hampir dua minggu tiga klip video berupa dokumentari pendek yang menyiarkan beberapa orang yang dikatakan saudara terdekat Rosmah Mansor memberi gambaran negatif terhadap beliau.

Apa yang jelas, bagi Athirah belenggu 'hitam' yang membayangi wanita pertama itu akan terus menghantui perjalanan politik negara.

"Isu-isu 'C4' misalnya dikaitkan langsung dengan beliau. Malah rakyat juga percaya Najib duduk di bawah telunjuk Rosmah dan ternyata ia sangat sukar untuk dinafikan," katanya.

Beliau juga menolak penyebaran klip video itu bukan semata-mata satu konspirasi untuk menjatuhkan Najib.

Bagaimanapun apa yang menimbulkan tanda tanya, kata Athirah tidak pernah berlaku dalam sejarah negara 'first lady' menjadi tumpuan pemimpin besar negara luar malangnya sehingga kini masih tidak terjawab oleh beliau.

"Najib sebagai Perdana Menteri tetapi Rosmah yang lebih berperanan dalam sidang tertentu, Najib pula tidak menonjol," katanya.

Justeru, tegas Athirah, Rosmah harus membersihkan nama baiknya dan membuat penafian terhadap klip video tersebar itu sepertimana beliau pernah membuat kenyataan tidak mengenali wanita Mongolia.

Tiga klip video yang tersebar itu memaparkan beberapa individu yang dikatakan mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Rosmah. Video yang disebarkan dalam 'you tube' itu semakin mendapat perhatian pengunjung internet.

Video berupa dokumentari itu, menyiarkan beberapa interview yang membongkar kisah perjalanan hidup Rosmah Mansur dari awal kemuculannya hinggalah beliau menjadi isteri Najib Tun Razak.

Ekoran kemunculan klip video itu, dilaporkan dua pelajar Universiti Malaya Izuddin Hilmi Mohamad Zaini dan Mohd Sharuddin Ahmad Rosli meringkuk di balai polis sejak minggu lalu.

Mereka didakwa menconteng perkataan- perkataan "C4", "puaka" dan "Altantuya" di dinding dewan sebelum kedatangan isteri perdana menteri Rosmah Mansor.

Sementara itu, Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) Badrul Hisham Shaharin mendakwa dihubungi dua anggota polis Cawangan Khas berhubung video yang memburuk-burukkan isteri perdana menteri.

Badrul Hisham dilaporkan tidak mengetahui tentang penerbitan video itu. - azm _

No comments:

Post a Comment