Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Template and Design Editing By:
@ Serikandisufi Design @

Powered by Blogger

Thursday 3 July 2008

High Drama : Kepentingan Rakyat, Kepentingan Negara vs Kepentingan Pembesar???

Kelmarin dalam perjalanan menuju ke pejabat saya telah dimaklumkan berhubung tindakan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang telah berjaya mendapatkan persetujuan pihak Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk so call "Eksesais Ketenteraman Awam" bermula 3 Julai sehingga 7 Julai 2008. Ianya dikatakan bersifat semacam latihan bersama pihak polis dan tentera bagi menghadapi sebarang kemungkinan gangguan atau ancaman ketenteraman awam.

Saya sememangnya terkejut dengan berita tersebut. Walau bagaimanapun, ironinya, saya tidak pula cenderung mengaitkan Himpunan PROTES Sejuta Rakyat TURUN 6.7.08 sebagai SEBAB UTAMA kepada perkembangan itu. Meskipun kawasan sasaran mereka yang terlibat ialah KL, Petaling Jaya dan Shah Alam; yakni membabitkan kawasan Himpunan PROTES di Padang Timur.


Namun, saya juga tidak menolak kemungkinan bahawa Himpunan PROTES Rakyat itu akan hanya menjadi kambing hitam yang akan dipergunakan oleh semua pihak ; pihak berkuasa bagi meligitimasikan tindakan undang-undang mereka (sama ada tangkapan mahupun pengisytiharan Mageran & darurat (?)) . Manakala pihak tertentu yang mahu menjadikan ianya sebagai Himpunan Rakyat menyokong sesiapa jua yang mereka mahu. Lantas menatijahkan fokas utama iaitu PROTES Rakyat berhubung kenaikan harga bahan bakar semacam terpinggir atau dikeduakan, barangkali...saya musykil di situ.


Pada hemat saya, ada sesuatu yang lebih besar di sebalik ini semua. Fikiran saya justeru lebih terjurus kepada "perang" di antara Najib dan Anwar.


Sememangnya telahan saya tidak meleset. Jam 11.oo pagi hari itu saya difahamkan akan berlangsung satu sidang media tergempar yang akan "menelanjangkan" Najib sebagai antara cerita penting dalam kisah peperangan dua so call "pemimpin" ini. Fokal point isunya dikatakan masih berlegar dalam kemelut pencarian kisah benar di sebalik pembunuhan kejam seorang wanita mongolia, Altantuya Shariibuu. (Sebenarnya fokas utama ialah BMW - Best Men Win - to be a Prime Minister!)


16 halaman akuan berkanun yang dikemukakan oleh penyiasat persendirian, P. Balasubramaniam yang diupah oleh Abdul Razak baginda itu sememangnya menggemparkan (tetapi tidak pula menghairankan saya).


Justeru, semua perkembangan ini bagi saya adalah peperangan di antara dua manusia iaitu Najib dan Anwar. Rasionalnya pandangan saya ialah kerana semua ini berlaku ada sebab dan mereka berdua semacam menunggu sebab dan masa sesuai itu untuk nantinya saling bertukar "peluru" dan "bedil" bagi menghentam antara satu sama lain yang sudah pasti dikira sebagai MUSUH.


Sebagai anak muda negara ini saya sesungguhnya MALU punya pemimpin seumpama mereka. Saya persoalkan keikhlasan kedua-duanya dalam membentangkan kepada rakyat kes, hujjah dan bukti atas apa sahaja yang mereka berdua percayai.


Sudah 10 tahun berlalu bagi kes yang memaparkan lanskap politik dan senario yang sama. Rakyat sudah muak! Saya juga sudah muak! Sebagai manusia yang punya hati dan budi izinkan saya mengungkapkan KEMUAKAN SAYA SEBAGAI ANAK MUDA terhadap semua ini.


Negara ini, rakyat negara ini harus muncul dengan satu Kebangkitan Baru bukan lagi terus diheret dengan tarian dan lagu-lagu dendam kesumat para pembesar negara. Generasi muda negara ini perlu kepada kepimpinan baru yang mukhlis yang mendepankan kepentingan dan derita rakyat melebihi kepentingan dan deritanya!


Sejujurnya, lahir daripada jiwa yang berontak. Kami orang muda tidak berjuang untuk kuasa dan kerana kuasa!

1 comment:

  1. Saya tidak anggap drama ini sebagai "kepentingan pembesar", tapi saya tetap anggap ia sebagai drama.

    Akak Sudah beli Jagung?

    ReplyDelete