Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Template and Design Editing By:
@ Serikandisufi Design @

Powered by Blogger

Tuesday 23 September 2008

Lemahnya Kuasa Politik Bumiputera Sabah Punca "Kebiadapan" Ahli Parlimen DAP Sabah

Salam.

Tengah malam tadi saya menerima sms daripada adinda saya, Raj Akbar a.k.a Laxmana ; dan meminta saya membaca berita di bawah ini......





DAP queries if Sulu Paper has Govt OK
06 August, 2008 - dipetik daripada Daily Ekspress News

Kota Kinabalu: DAP MP Dr Hiew King Cheu has urged the authorities to investigate if a new tabloid calling itself The New Sulu Times (Suara Tausug) is being published in compliance with its purported permit.

The 12-page newspaper being sold at RM1.80 per copy was handed to him by a complainant on Tuesday.

Written in the Tausug language and Bahasa Malaysia, the newspaper printed the Kementerian Dalam Negeri (KDN) permit number-1-20-Julai-KDN: PQ/PP1506(307).

"Why is a Sulu paper permitted to be published and sold openly in Sabah?

The content of the paper is about the Sulu Sultan, IMM13, and the street children issue, etc. Is it true that it has obtained the permit from the KDN?

"More important is whether it is following the guidelines stated in the permit?" he asked.

If the format of the newspaper is as it is being printed now, the general reaction of the public is that it should not be allowed to be published at all, he said.

Hiew called on the Home Affairs Minister to explain the reason the publication permit was issued as well as the conditions for the permit.

Ulasan saya :

Bagi saya ini jelas merupakan suatu kebiadapan berterusan yang dilakukan oleh beberapa pemimpin DAP. Dan dalam kes ini khususnya DAP Sabah. (Coz saya difahamkan ada sedikit perbezaan antara DAP Pusat dengan DAP Sabah, menurut YB. Chong Ng kepada saya suatu masa dulu...)

Apa pun, Dr. Hiew King Cheu sebagai seorang Ahli Parlimen di Sabah seharusnya sudah terlebih dahulu memahami perjalanan dan persejarahan politik Sabah itu sendiri sebelum "lancang" mengeluarkan kenyataan mahupun rumusan apatah lagi melayani "complaint" pihak-pihak tertentu yang juga barangkali "Buta Sejarah".

Mana-mana pemimpin politik yang buta sejarah selayaknya diarahkan berundur atau ditunjukkan jalan keluar dalam PRU-13 yang akan datang ANDAINYA tidak sedar dan TIDAK insaf serta TIDAK mohon maaf.

Adapun "Tausug" atau orang Suluk merupakan antara kaum utama dan penting di Sabah. Mereka merupakan bangsa yang pernah memerintah dan menjadi penduduk asal bagi negeri Sabah. Sabah sendiri dulunya merupakan tanah yang diperintah oleh kesultanan Sulu sebelum akhirnya terpaksa menjualkannya kepada kekuasaan dan proksi British di Borneo Utara.

Adalah sangat malang bagi seorang pemimpin politik negeri yang bersikap tidak bijak dalam menghadapi kepelbagaian kaum di negeri di bawah bayu itu. Terlupakah Dr Hiew betapa Ketua Menteri Ketiga Sabah ialah juga "Tausug" iaitu Tun Datu' Mustapha Datu' Harun?
Kenapa pulak nak marah dengan penerbitan The New Sulu Times?

Jika sekiranya pun akhbar tabloid itu ada memuatkan kisah berkaitan Kesultanan Sulu, ianya tak patut dijadikan isu kerana hakikatnya itu lah sejarah. Sejarah tidak boleh dinafikan oleh sesiapa! (Macam Ahmad Ismail kata lah ;) )

Pahlawan/ pejuang Islam terkenal di Sabah misalnya : (Almarhum Moyang saya dari sebelah ibu), Paduka Datu' Mat Salleh juga merupakan "Tausug" (Orang Suluk). Bukan kah itu juga tercatat dalam tinta sejarah negara khususnya sejarah negeri Sabah itu sendiri? Ada sesiapa yang mahu pertikaikan?

Lagi sekali saya tekan kan di sini ; "tausug" bukan bangsa penjajah, bukan juga bangsa asing, bukan juga bangsa pendatang, bukan juga bangsa yang menumpang di Sabah!

"Tausug" adalah bangsa pemerintah sejak awal pemerintahan Kesultanan Sulu sehinggalah Sabah masuk Malaysia pada tahun 1963! Jadi kenapa bangsa ini cuba dinafikan hak?

Tinggal lagi, sejujurnya saya melihat...selepas Sabah bersatu di dalam Malaysia, Kerajaan Persekutuan di bawah teraju BN GAGAL memastikan tanggungjawab mereka bagi membangunkan semua kaum yang ada di Sabah. (Jangan sensitif sangat yang membaca, ini juga hakikat!)

Bukan setakat itu, bahkan berlaku semacam penghakisan kuasa politik pribumi Sabah kepada pemerintah persekutuan.

Ini terbukti bila mana pada awal tahun 70-an, Sabah dilaporkan negeri kedua terkaya di Malaysia. Namun ironinya sekarang Sabah sudah direkodkan sebagai negeri kedua paling miskin dalam Malaysia! Kenapa dan bagaimana ini boleh berlaku?


Itulah saya katakan ; Lemahnya Kuasa Politik Bumiputera Sabah telah mengakibatkan pelbagai kepincangan berlaku termasuk kebidapan MP DAP ini yang mempertikaikan penerbitan akhbar tabloid berbahasa suluk.

Kemelut dan penyakit politik di Sabah semakin bernanah sehinggalah hari ini yang puncanya jika disusurgalurkan jelas terbit daripada pelbagai faktor termasuklah dasar pemerintahan dan pentadbiran BN itu sendiri.

Tidak terkecuali, bila mana munculnya pemimpin-pemimpin politik yang lebih mengamalkan kronisme, nepotisme dan korupsi. Akhirnya meletakkan rakyat Sabah dalam kedudukan yang "sangat bahaya" daripada pelbagai aspek sosial, ekonomi dan politik.

Panjang sejarah kalau nak story....

Apa pun, Saya SERU generasi muda Sabah bangkit senada dan bersama. Sebarkan slogan kita "MASA UNTUK BERUBAH. UBAH DEMI MARUAH!"


SALUGHAI BUHI', SALUGHAI ITU BARJUANG!
AGI IDUP, AGI NGELABAN!



2 comments:

  1. Nah!

    Salughai Buhi', Salughai itu Barjuang!

    Terjemahan :
    Selagi Hidup, Selagi Itu Berjuang!

    Dari Saya :
    Apu' sin Panglima Harimau Berantai mabaya' mag bissala di...
    "Ayau kamu mag laagh sin kabinasahan niu...in ta'u wai kaiba', kiaccawa niu...biya' kamu sin ta'u wai utuk..." (to be continued...)

    p/s : ape la salahnye kalau diorang nak ber-akhbar jugak...bagi la can... selagi tak menyalahi undang2...

    ReplyDelete
  2. respon yg baik. saya difahamkan, hanya persefahaman pas sabah lebih baik dgn dap sabah berbanding pkr. ini terbukti beberapa bulan selepas penubuhan ppakatan rakyat, pas tawau bermesyuarat dgn dap. saya juga difahamkan rating pembaca dan pelawat harakahdaily di kk antara yg tertinggi. so, bila nak manfaatkan peluang ini untukl menubuhkan kelab penyokong pas sabah?

    masdarwahid.blogspot.com

    ReplyDelete