Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Template and Design Editing By:
@ Serikandisufi Design @

Powered by Blogger

Tuesday 26 August 2008

Hutang Persekutuan RM266.7 Bilion

26 Ogos 2008

JUMLAH keseluruhan hutang kerajaan Persekutuan pada tahun lalu adalah RM266.7 bilion yang terdiri daripada hutang dalam dan luar negara.
Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga Menteri Kewangan berkata, hutang dalam negeri sebanyak RM247.1 bilion atau 92.7 peratus dan RM19.6 bilion (7.3 peratus) adalah hutang luar negara.
“Hutang luar negara adalah kecil selaras dasar kerajaan untuk mengurang pinjaman luar negara bagi mengurangkan risiko pertukaran mata wang asing dan mengutamakan pinjaman daripada sumber domestik,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulis kepada Teo Nie Ching (DAP-Serdang) yang ingin kerajaan menyatakan jumlah wang dihutang dan siapa pemiutangnya.

Abdullah berkata, pihak memberi pinjaman atau pemiutang kepada kerajaan dalam pinjaman projek adalah institusi multilateral dan bilateral seperti Bank Pembangunan Islam, Bank Pembangunan Asia, Bank Dunia dan Japan Bank for International Cooperation (JBIC).

Bagaimanapun, katanya, bagi pinjaman pasaran dibuat melalui terbitan bon, pemiutang sukar ditentukan kerana bon diurus niaga di pasaran setiap hari.

No comments:

Post a Comment